2014. december 16., kedd

Versényi Miklós – Angyalbőrben XI. rész


Ránk katonákra, mindig lehetett számítani ha segítségre volt szükség.
Egyik hajnalban Zentai keltett, hogy öltözzek, mert menni kell sürgősen a kórházba, mert egy idő bácsit fognak műteni és sok vér kell neki. Ötünket ébresztettek az alakulatból, mert nekünk volt olyan vércsoportunk amire szükség volt. A kórházba egy nagyon kedves nővérke várt minket, meg kellett ennünk egy kiflit egy csésze teával, mert éhgyomorra nem vehették le a vérünket.
Én kerültem sorra, egy külön szobába vittek és kérdezték, hogy mennyit vehetnek le tőlem. Mivel én nem tudtam, hogy mennyit lehet, azt válaszoltam amennyit kell. Mondták, hogy jó erős nagydarab srác vagyok bírni fogom, le is kaptak fél liter.
Miután végeztünk, levittek minket egy alagsori szobába, ahol már meg volt terítve. Valóban terülj terülj asztalka volt. Rengeteg főtt debreceni, mustárral, tea, kakaó, csoki, konzervek, és a lényeg egy láda sör.
Na nekünk se kellett több, bevertünk mindent, még hozattuk sört mert az hamar elfogyott. Délelőtt 10.00 órakor finoman kidobtak minket, mert már pikáns katona dalokat nyomtunk és a nővérkékkel táncolni szerettünk volna.
Fájó szívvel de távoztunk, de még bementünk egy kocsmába, hogy a nagy ijedségre legurítsunk egy pár korsó sört.
Délután fél részegen Zentai kivitt minket a helyi MÉH. telepre ahol a sok vas között leadott szerszámokat  – fogókat, csavarhúzókat, csőkulcsokat, svéd fogókat stb. – kellett ki kukáznunk, mert azokat a laktanyában leadta és helyükbe vadi ujjakat vett fel és vitte haza.
Máskor a városi pékségtől kértek segítséget, mert szombat vasárnap az éjszakai műszakban nem volt dolgozójuk akik a kész kenyereket a kiszállítás előtt kosárba pakolták volna, és így Szolnok és a környező községek ellátása beszélybe került.
Három társammal együtt mind a két napra jelentkeztem. A feladat első hallásra nem volt nehéz, a kemencéből kivett, friss forró két kilós kenyereket kellett műanyag kosarakba pakolni.
Megérkeztünk, isteni illatok voltak, rögtön bekajáltunk a meleg kenyérből, amitől persze egész éjjel fájt a hasunk.
Megkezdtük a munkát, szinte meg sem álltunk, mert rengeteg kenyeret sütöttek, de nyomtuk becsülettel, mert a haza ezt kívánta meg tüllünk, na meg persze éjszakánként 500.-Ft-t kaptunk.
Két nap után holt fáradtak voltunk és a kezünket napokig csak nagy fájdalommal tudtuk mozgatni, ökölbe zárni, mert egyszerűen azok a sok forró kenyértől megégtek.
1978. augusztus hónapban a zászlóaljunk gyakorlatra 30 napra kitelepült Rákóczifalva magasságába, pontosan a faluval szemben lévő Tisza partra. Itt az első napokban az elhelyezési körletet alakítottuk ki, sátrak felverése, konyha, sorompós kapu, étkezde, mely este TV.-sátor volt, latrinák és zuhanyzókat építettünk.
Ezt követően a technikák vízrétételének helyét kellett kialakítani. Fák, bozótok kivágása, tolólapos gépekkel a part meredekségét megszüntették, szép lapos lankás részt alakítottak ki.
Mikor minden kész volt, akkor jött ki csak az alakulat. A gyakorlat parancsnoka a mi századparancsnokunk Demeter főhadnagy volt.
Nagy 30 férőhelyes sátrakban voltunk elhelyezve, melyekben fűtés nem volt. Minden katonának volt egy gumómatraca és két plédje.
A matracok, minden nap természetesen leeresztettek így azokat lefekvés előtt szájjal fel kellett fújni, hogy a tüdőnk is edződjön. Egyébként itt tanultam meg azt is hogy alváshoz nem szabad kő keményre felfújni a matracot, mert abból nagyon kényelmetlen alvás  lesz. Érdekes módon a megszokottól eltérően az az augusztus igen hűvös volt, főleg éjszaka. Annyira fáztunk, hogy kénytelenek voltunk gyakorlóban aludni és a fejünket is betakartuk, hogy be tudjuk lihegni a takaró alatti részt.Külön „ élveztük „ a csípős reggeleken félmeztelenül végrehajtott reggeli tornát, majd az azt követő Tisza vízéből vödörben történő mosakodást.
A gyakorlat célja az volt hogy az állomány készség szintjén el tudja sajátítani a hídépítést, a pontonok össze szerelését, és a két part közötti kompozást. A gyakorlaton nem csak a sorkatonák, hanem egy szakasz  – „ pitykegombos különítmény „ –  hivatásos tiszthelyettes tanulók is részt vettek. Na ezeket piszkosul nem szerettük, mert az alapkiképzés során ők szívatják legjobban a kopaszokat. Ennek megfelelően ahol csak lehetett kiszúrtunk velük.
Vízre tettük a hajómat, szépen kialakítottam egy kis kikötő részt. Megérkeztek a pontonokat szállító gépkocsik és egymás után azokat is vízre tettük. A nyolc pontont kikötöttük a parthoz, és pár óra múlva láttuk, hogy abból három teljesen megtelt vízzel. Alig bírtuk daruval kiemelni, majd amikor a parton abba bele bújtunk a beszűrődő fények mutatták, hogy a lemezek olyan lukasak rozsdással voltak, mint a szita. Na jól kezdődött a gyakorlat, mert a lakatosok és a hegesztők két napig toldoztak, foldoztak.
Két teherautónyi gyalult derék vastagságú hosszú gerendákat hoztak, melyeket daruval pakoltak le. Ezekből építettek a srácok mindkét parton olyan kikötőt, melyhez a ponton kikötött  és arról egy teherautó a partra ki tudott menni. Ezekből a hatalmas fákból ácskapcsok segítségével állították össze az építményt. Nagyon kemény meló volt, a katonák nyakig vízben dolgoztak.
Folyamatosan gyakorolták a srácot a pontonok vízre tételét, azok összekapcsolódását és a komp kialakítását. Én a hajómmal segítettem és biztosítottam a munkát. Két nap elteltével vettem észre, hogy a hajó testbe, amikor teljes gázzal üzemelt a propeller, több helyen is, sugárban folyt be a víz.
Zentai főnök fantasztikus ötlettel állt elő, a pici lukakba tömködjek gyufaszálakat. Persze ez olyan volt, mint halottnak a csók és egyre több víz jött be. Nem győztük a kézi szivattyúval kipumpálni a vizet. Elérkezett az az idő, amikor már a bokámig ért a víz, ekkor jeleztem, hogy ki kéne venni a hajót és megjavítani. Zentai csak röhögött, és mondta,” tán fosol Hilda, tudod harc közben sem lehet kiszállni, ez nem ringlispíl „.
Engem ezután nem érdekelt, az se amikor már az akkumulátorokat is víz borította. Na akkor leállítottak. Megpróbálták kihúzni a hajómat, de a meredek partoldalba a hajó kiengedett két kereke bele akadt és az istennek nem ment. Egy Csepel és egy Rába teherautó próbált sikertelenül kitépni a vízből, úgy hogy egy másik hajó pedig orral az én hajóm farát tolta. Na annyit sikerült elérni, hogy farlemezem szétnyílt mint egy konzervdoboz.
Másnap rádión a laktanyából kértek egy lánctalpas úszó gépkocsit, és így már a három nagy erőgép kirángatott a partra.
A teljes hátsó részt lebontották és nagyon ügyes hegesztő srácok szépen megcsinálták.
Ismét vízre tettek, minden rendben volt, terhelés alatt sem engedte be a vizet. Parancsnokom több kiskatonával a partnál álló komphoz intett, mire én gázt adva megindultam és ekkor vettem észre, hogy nagy baj van, a kormány fordítva működött, a szerelők rosszul rakták össze. Ha kormány kereket jobbra fordítottam a hajó balra ment és fordítva is. Én meg ilyen irányíthatatlan 4 tonnával repesztettem a srácok felé.
Aki nem tudná a vízen nem lehet rövid távon megállítani egy lendületben lévő testet. Hiába tettem üresbe, majd gyorsan hátra menetbe, nem sokat fékeződött a hajó. Csak kiabálni tudtam, hogy kapaszkodjanak, vagy feküdjenek le, de már nekik is mentem.
Dőltek borultak, volt aki a partra, mások a vízbe ugrálva menekültek. Szerencsére senki nem sérült meg, és a technikákban sem lett kár. Rövid gyakorlás után hamar belém rögződött az ellentétes kormányzás. Ez arra volt jó, hogy legalább az én hajómat nem vitték el a tisztek szabadidőben hajókázni. Teltek a napok és egyre jobb idő alatt teljesítettek a srácok a pontonépítésben.
Minden nap délután 17.00 óráig tartott a gyakorlat, utána szabadidő volt este tízig a takarodóig. Fociztunk, asztali csocsóztunk, Tv-t néztünk.
Nagy sikerünk volt a falusiak, de főleg a lányok körében, szinte egész nap a túlpartról néztek minket, és sokan voltak a közeli szabad strandon is. A falú a lányok, és főleg a kocsma közelsége nagy csábítással bírt. Tudtuk, hogy sokan elkötött csónakokkal, gumimatraccal, vagy úszva átszöktek a túlpartra és mentek a kocsmába piálni. Természetesen ez nagyon veszélyes volt és ezt tudták a tisztek is.
Demeter főhadnagy az egyik este bekérette a tiszteseket és elmondta, hogy tudnak az állomány szökdöséséről és félnek attól hogy valaki bele fog fulladni a Tiszába, de fenyíteni sem szeretne. Azt kérte, hogy beszélgessünk el a katonákkal, győzzük meg hogy veszélyes amit tesznek.
Ekkor előálltam egy javaslattal. Felvetettem, hogy másnap a tábor közepén kialakított alakuló téren hirdesse ki a parancsnok, hogy azok a szakaszok, akik a kiképzésen azon napon jól teljesítenek, ellenőrzött formában, – hivatásos tiszthelyettes kísérővel – biztonságos módon átmehetnek a faluba a kocsmába este 18.00 órától 20.00 óráig. A szállítást mi a hajókkal megoldjuk. Viszont ha ezek után valakit elkapnak, hogy engedély nélkül átszökött azt fenyítsék meg.
Nagyon tetszett az ötlet és másnap reggeli után parancs kihirdetéskor ezt ismertették az állománnyal, ami nagy tetszést aratott.
Ezek után megszűntek a dobbantások és egyetlen katona sem volt részeg.
Kinn a tábori gulyás ágyúkban nagyon finom kajákat csináltak a szakácsaink. A konyhai hulladékot, illetve a moslékot mindig egy helyre beöntötték a folyóba. Persze pár nap után, ott rengeteg halat lehetett fogni. Esténként nagyokat pecáztunk, majd a kifogott halakat a konyhán megsütötték. Ott láttam és ettem először angolnát, ami nagyon ízlett.
Egyik nap a pitykegombosok gyakorolták a ponton építést. Nagyon bénák és lusták voltak, egyre rosszabb szintidőket értek el.
Demeter főhadnagy szinte tombolt és kiabált velük, amit mi persze marhára élveztünk.
Berágott a parancsnok és vacsora után, pihenő időben is gyakoroltatta őket, úgy hogy beindítottuk az aggregátorokat és hatalmas reflektorokkal világítottuk meg a partszakaszt. Na a csávók vért hugyoztak, de éjfélre meg tudták csinálni időre a gyakorlatot.
Augusztus 20-án nekünk nem volt ünnep, csináltuk az aznapi feladatainkat. A vízen voltam, amikor Demeter főhadnagy hívatott és közölte, hogy jön értem egy gépkocsi azzal bevisznek a laktanyába a központi ünnepségre, mert valamit kapni fogok és mosolygott.
Úgy ahogy voltam, koszos gyakorlóban sáros surranóval érkeztem meg és már akkor ment az ünnepség. Bementem az étterembe, és pár perc elteltével már a nevemet mondták és közölték, hogy a példamutató munkám alapján előléptetnek soron kívül szakaszvezetővé.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése